Rozwój dziecka do 12 miesiąca

Wiele mam, obserwując swoje dziecko, zastanawia się czy rozwija się ono prawidłowo. Często porównuje swoją pociechę z innymi dziećmi, co nie jest dobrą metodą. Musimy pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie. Do tego dochodzą czynniki zewnętrzne np. odżywianie, przebyte choroby, przedwczesny poród. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, co do rozwoju dziecka, powinnaś udać się do pediatry. On na pewno je rozwieje lub też zleci dodatkowe konsultacje. Nie martw się na zapas. Na początek poczytaj, jakie umiejętności powinno nabyć twoje dziecko w poszczególnym miesiącach.

Pierwszy miesiąc

ebookNoworodek swoim wyglądem bardzo różni się od dorosłych czy starszych dzieci. Ma różową i bardzo cienką skórę. Jego główka jest duża w porównaniu z resztą ciała. Może być zniekształcona po trudach porodu. Jego ciałko przyjmuje pozycję płodową tzn. ze zgiętymi kończynami. Po kilku tygodniach twój maluch będzie podobny do ślicznego bobaska. Twoje dziecko rodzi się z odruchami bezwarunkowymi. Zapewne już lekarz sprawdził je w szpitalu, ale możesz sama w domu sprawdzić te odruchy. Brak jakiegokolwiek odruchu bądź też utrzymywanie się jakiegoś przez dłuższy okres wymaga konsultacji pediatrycznej. Czas występowania odruchów - do 4-6 miesięcy.

Typowe odruchy dziecka w tym czasie:

  1. Odruch Moro: Dziecko leżąc na plecach reaguje silnym wyprostowaniem kończyn i palców, jeżeli zbyt szybko zmienimy mu pozycję lub usłyszy hałas. Następnie wraca do wyjściowej pozycji.
  2. Odruch Babińskiego: połaskotane w piętkę ku palcom, wyprostowuje palce i napręża je, a stopa wykrzywia się do środka. Odruch zanika do 6 miesiąca.
  3. Odruch Rootinga: jeżeli dotkniemy policzek noworodka, odwróci on głowę w kierunku bodźca, otworzy usta i będzie chciało ssać. Odruch występuje do 3-4 miesiąca.
  4. Odruch “chodzenia”: trzymając malucha pod pachami, podniesie on jedną nogę, wysunie ją do przodu, po czym wykona to samo drugą nogą. Wygląda to jakby chodził. Odruch występuje jakieś 2 miesiące.
  5. Odruch chwytania: gdy położymy palec na wewnętrznej stronie dłoni dziecka, dziecko tę dłoń silnie zaciśnie tzn. chwyci. Odruch ten występuje przez 3-4 miesiące. Kiedy maluszka uniesiemy do pozycji siedzącej, nie utrzyma swojej główki, która będzie opadać do tyłu.

Noworodek kontaktuje się z nami przez skórę, więc szybko się uspokaja gdy weźmiemy go na ręce. Maluszek w pierwszych dobach życia straci na wadze, jest to fizjologiczny spadek masy ciała. Wynosi on ok. 10% w stosunku do wagi urodzeniowej. Zatem dziecko w pierwszym miesiącu przybędzie na wadze ok. 500 g, licząc od masy urodzeniowej. Kiedy malec skończy miesiąc powinien potrafić zatrzymać na chwilkę wzrok na twojej twarzy i na krótko unieść głowę, kiedy położysz go na brzuszku.

Co powinno cię zaniepokoić po skończeniu przez dziecko pierwszego miesiąca:

  1. Skłonność do odchylania główki i wyginania ciałka do tyłu.
  2. Niesymetryczne przechylanie się ciała w którąś ze stron.
  3. Nadmierna senność.
  4. Rozbiegany wzrok.
  5. Wzmożone napięcie mięśniowe w kończynach.
  6. Trudności ze ssaniem.
  7. Brak wrodzonego odruchu ssania.

Drugi miesiąc

Twój maluszek przestaje być noworodkiem, jest teraz niemowlęciem. Widać to gołym okiem. Jego ciałko nie jest już takie chude, ma pod skórą sporo tłuszczyku. Poza tym pierwotne ułożenie ciała (płodowe) w tym miesiącu zanika i dziecko swobodnie układa swoje kończyny. Również słabną odruchy bezwarunkowe. Dziecko jest coraz silniejsze, zaczyna opanowywać ruchy mięśni szyi, tułowia i barków. Kiedy położysz go na brzuszku może już unieść lekko głowę. Wytrzyma w tej pozycji ok. 10 sekund. Twoje dziecko zwraca teraz uwagę na to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu. Możesz zauważyć zmianę jego reakcji na inny dźwięk, może zacząć nasłuchiwać, na chwilkę przestać się ruszać lub zacząć płakać. Poza tym poznaje już twoją twarz i kiedy się uśmiechasz ono też odwdzięczy ci się pięknym uśmiechem (ok. 6 tygodnia). Zaczyna również lepiej widzieć i może już skupić na jakiś czas wzrok na przedmiocie. Dzieci bardzo lubią jaskrawe kolory, więc możesz przywiesić do jego łóżeczka duże i kolorowe zabawki. Jednak nie przesadzaj, nie powinno być ich dużo jednocześnie. To zbyt duży zamęt dla dziecka. Bardzo dobrze sprawdzają się karuzele, zawieszone nad głową dziecka. Często taka zabawka posiada pozytywkę, która w skuteczny sposób może wyciszyć, a nawet uśpić malucha. Dzieci w tym okresie lubią patrzeć na twarze, dobrze jeśli zabawka włożona do łóżeczka ma lusterko. Dzieci mogą się długo wpatrywać w zmieniający się obraz. Pod koniec drugiego miesiąca twoje dziecko będzie wydawać inne dźwięki niż płacz. Jest to tzw. gruchanie, przypomina samogłoski “a” lub “e”. Większość dzieci zaczyna rzadziej dopominać się jedzenie, na skutek zwiększającej się pojemności żołądka. Ale niestety nie dotyczy to każdego malca. Niektóre dzieciaki jedzą nadal kilkakrotnie w nocy i mama musi się z tym pogodzić. W ciągu dnia łatwiej jest czymś dziecko zająć, aby nie przystawiać go do piersi co 2 godziny. Jednak w nocy nie da się zrobić nic innego, jak nakarmić głodnego malca. Twoje dziecko może przybyć na wadze nawet do ok. 700 gram.

Trzeci miesiąc

Na pewno zauważyłaś, że twoje dziecka potrzebuje coraz mniej snu. Widać u niego wyraźne fazy czuwania. Wiele rzeczy zaczyna go interesować. Potrafi odwrócić głowę w kierunku źródła dźwięku i przygląda się z zaciekawieniem. Reaguje silnym ożywieniem na twarz ludzką, szybciej na twarz znajomą niż obcą. może przy tym wydawać radosne dźwięki, energicznie prostować rączki i nóżki. Zaczyna badać swoje ciało, zaczyna od rączek. Dobrze jest jeśli pozwolimy dziecku leżeć w samej pieluszce, to dla niego znakomita lekcja. Może dotykać nóżek, paluszków i nie jest skrępowane ubrankiem. Dzięki tym ćwiczeniom jego rączki są coraz sprawniejsze, ruchy stają się celowe ( chociaż nie jest łatwo trafić paluszkiem do buzi ). Niestety - ta sprawność wkładania paluszków do buzi często przeradza się w jego ssanie. Aby temu zapobiec można wtedy podać dziecku smoczek albo zakładać skarpetkę. Jednak z tym drugim sposobem musimy być ostrożni, bo ta skarpetka nie pozwala dziecku na ćwiczenia manualne. Mięśnie są coraz silniejsze, maluch leżąc na brzuchu utrzymuje wysoko głowę i ramiona. Kiedy go posadzimy (trzymając pod paszkami) stara się główkę utrzymać w pionie. Dziecko w tym okresie ma tendencje do powtarzania czynności np. baniek ze śliny czy nowego dźwięku. Leżąc grucha spontanicznie i uśmiecha się nie tylko w odpowiedzi na czyjś uśmiech. Nadal potrzebuje dużej bliskości i stałego przebywania z tobą. Dzięki temu, że zawsze jesteś obok , możesz dostrzec indywidualne upodobania swojego dziecka, np. jak lubi zasypiać, czy szybko się męczy, nudzi, jak długo może skupiać się na przedmiocie, czy lubi dużo ludzi, wrażeń itd. Potrafi też komunikować różne potrzeby i stany. Ty, jako matka na pewno rozumiesz jego sygnały. Każde dziecko jest inne i to już jest zauważalne. W czasie drugiego miesiąca waga ciała zwiększy się o ok. 700 g.

Co powinno cię zaniepokoić pod koniec trzeciego miesiąca?

  1. Opadanie główki do tyłu podczas podciągania dziecka z pozycji leżącej do siadu.
  2. Opadanie główki na boki podczas trzymania w pozycji pionowej.
  3. Trudności w podnoszeniu główki w pozycji leżenia na brzuszku.
  4. Nieumiejętność skupienia uwagi na osobach czy przedmiotach.
  5. Nadwrażliwość na głos czy dotyk.
  6. Kłopoty z odwodzeniem nóżek.
  7. Częste lub stałe zaciskanie piąstek.
  8. Brak świadomego uśmiechu.

Czwarty miesiąc

W czwartym miesiącu maluch położony na brzuszku pewnie i na długo może podnieść główkę oraz klatkę piersiową. Bardzo intensywnie ćwiczy mięśnie tułowia i kończyn w takiej pozycji. Chętnie wyciąga rączki do grzechotki, jednocześnie otwierając buzię w której ta zabawka ostatecznie wyląduje. Nie potrafi bawić się dwiema zabawkami naraz. Kiedy zaciekawi go inny przedmiot, ten który ma w rączkach zostaje automatycznie upuszczony. Ulubioną zabawą jest badanie własnego ciała, na tym etapie maluch bada przede wszystkim swoje rączki. Dłonie u malucha są jeszcze niezdarne, z trudem chwyta zabawkę, ale jeżeli już chwyci zrobi to całą rączką, bez użycia kciuka. Potrafi połączyć dłonie w środkowej linii twarzy. Czteromiesięczne niemowlę ma już ustalony rytm snu i czuwania. Najczęściej jest to 2, 3 drzemki w ciągu dnia. Natomiast podczas czuwania dziecko jest wyraźnie aktywne i zainteresowane światem dookoła. Możemy pobudzać jego ciekawość świata, nosząc je na rękach, sadzając w leżaczku, pokazując i nazywając przedmioty. Nasz maluszek potrafi już podążyć za naszym wzrokiem, jeżeli mu powiemy “zobacz, o tam!”. Możemy zauważyć współdziałanie słuchu i wzroku z ruchem ciała lub kończyn. Rozwój mowy przechodzi kolejny etap. Dziecko wydaje dźwięki powstające przez wypuszczenie powietrza ściśniętymi wargami, “w”, “f”, “th”, “s”. Struny głosowe, wargi i język przygotowują się do intencjonalnego wypowiadania sylab. Ważne jest aby mówić do dziecka dużo, z uśmiechem i wyraźnie. Wydaje radosne okrzyki, głośno się śmieje, jeżeli je zaczepiamy. Krzykiem również może domagać się obecności najbliższych. Postępuje rozwój emocjonalny, widzimy na twarzy dziecka radość, gniew, strach. Nadal związane jest najbliżej z matką. Od tego miesiąca dziecko przybierze na wadze mniej niż w poprzednich. Średnio będzie to 550 gramów.

Piąty miesiąc

W tym miesiącu większość dzieci podwaja swoją wagę urodzeniową. Ale niektóre dokonają tego dopiero za miesiąc. Maluch od urodzenia urósł ok. 10 cm. Również proporcje ciała zmieniają się, głowa rośnie wolniej w porównaniu do reszty ciała. Ciemię zmniejsza się do wielkości ok. 2 na 3 cm. Dzieci w tym wieku często mają zeza i nie należy się tym przejmować, ponieważ mięśnie oczu nie są jeszcze w pełni skoordynowane. Nasz maluszek jest naprawdę silny, ma coraz mocniejsze mięśnie tułowia i nóg. Powinien potrafić: -położony na plecach, wygiąć kręgosłup i zrobić “mostek”, wspierając się na głowie i nogach; -obrócić się z pleców na boki (nie należy już zostawiać dziecka samego na tapczanie); -podciągany do siedzenia podnosić główkę i podkurczać nogi i ręce; -w pozycji na brzuchu opierać się na dłoniach, czasami próbować utrzymać ciężar ciała na jednej ręce, drugą sięgając po zabawkę; -mocno trzymać główkę, kiedy jest noszony pionowo. -uniesiony do góry pręży nogi, szukając podłoża. Kiedy go dotknie opiera się na podwiniętych paluszkach a nie całą stopą. Uwielbia różnego rodzaju zabawki zawieszone w łóżeczku, w szczególności te które wydają dźwięki. Do zabawki sięga obiema rączkami jednocześnie, nawet jeżeli jest ona poza zasięgiem jego ręki, z radością ją trąca, ale nadal ma trudności w jej uchwyceniu. Wszystkie przedmioty lądują w jego buzi, na razie jest to podstawowy narząd poznawczy. Nadal używa całej dłoni do chwytania, może manipulować tylko jednym przedmiotem. Umie już skupić uwagę na jakimś przedmiocie, nawet jeżeli jest to coś niewielkiego np. rodzynek. Z uwagą bada swoje ciało, już nie ogranicza się tylko do swoich rączek. Zaczyna również interesować się twarzą innych, np. mamy, z zaciekawieniem bada nos, usta, włosy. Niemowlęta w piątym miesiącu mogą być nieco głośne. Kiedy czuwają przeważnie wydają dźwięki, okrzyki radości, gaworzą, często zmieniają ton. Pojawiają się też sylaby: “ghee”, “ra”, “da”. Maluchy już nie uśmiechają się do każdego. Kiedy widzą obcą twarz uśmiech pojawi się dopiero po chwili, nieliczne mogą zacząć płakać. W tym okresie dzieci bardzo się ślinią, niedługo wyjdzie pierwszy ząbek a może już wyszedł. Przy bardzo obfitym ślinieniu trzeba zabezpieczyć ubranko przed zamoczeniem. Najlepiej do tego posłuży śliniaczek podbity folią. Bawmy się z naszym dzieckiem. Dobrą zabawą będzie ” a kuku”. Maluch potrafi już zdjąć samodzielnie pieluszkę położoną na jego buzi. Poza tym pozwólmy przez jakiś czas ( w zależności od pory roku) poleżeć maluchowi bez ubranka. Łatwiej dziecku wtedy ćwiczyć mięśnie, no i może do woli badać swoje ciało. To naprawdę świetna zabawa!

Szósty miesiąc

Dziecko zaczyna rosnąć w swoim indywidualnym tempie. Dziecko przybędzie dalsze 0,5 kg, jednak ta waga ciała będzie zwiększać się teraz w różnym tempie. Zazwyczaj w ty okresie maluchy zaczynają się przewracać z brzucha na plecy i odwrotnie. Niektóre nawet próbują samodzielnie siedzieć, ale nie potrafią jeszcze przejść z pozycji leżącej do siedzienia. Kiedy je podtrzymujemy pod paszkami prostuje nogi i dźwiga ciężar ciała. Jego rączki stają się coraz bardziej sprawne, bez trudu chwyta małe przedmioty i na ogół może je przekładać z ręki do ręki. Nadal z uwagą bada swoje ciałko, ale nie rozumie jeszcze że np. stopy w przeciwieństwie do grzechotki stanowią część jego ciała. U niektórych dzieci w tym miesiącu pojawią się pierwsze ząbki. W tym miesiącu możemy podać dziecku pierwszą zupkę jarzynową oraz soczki marchwiowe, z dyni czy z jabłek. Jednak pokarm matki nadal wystarcza do prawidłowego rozwoju dziecka, a nawet jest podstawą żywienia. Wzrasta wrażliwość słuchu i uwagi, może je obudzić ze snu każdy hałas. Podczas czuwania cały czas gaworzy ( jednak nie dotyczy to wszystkich dzieci i twoje może być bardziej milczące), wydając nowe dźwięki typu “gu-gu”. Pamiętajmy o tym, że dzieci zaczynają rozwijać się w swoim tempie, jedne posiadają umiejętności dla danego miesiąca w stopniu zaawansowanym a inne w ogóle mogę jeszcze ich nie posiadać. Nie porównuj swojego dziecka z innymi!

Co po ukończeniu szóstego miesiąca powinno cię zaniepokoić:

  1. Nieumiejętność przewracania się na boki.
  2. Nadmierne napięcie stóp( stopy baletnicy).
  3. Brak reakcji na głos bliskich osób.
  4. Brak świadomego uśmiechu.
  5. Mocne zaciskanie dłoni, chowanie kciuka w piąstce.
  6. Nieumiejętność chwytania przedmiotów.

Siódmy miesiąc

Dzieci przybywają na wadze znacznie mniej niż w poprzednich miesiącach. Większość dzieci potrafi samodzielnie siedzieć. Kiedy dziecko leży na brzuszku próbuje pełzać i podciągać się do przodu. Jednak nie jest to łatwe zadanie i dlatego sporo dzieci posuwa się w tył, jak raki. Nasze maleństwo nabyło nową umiejętność, kiedy podtrzymujemy je pod paszki z ochotą i wielką radością podskakuje (”sprężynuje”). Zaczyna ładnie się bawić, lubi uderzać zabawkami o brzeg łóżeczka czy stołu. Potrafi trzymać jednocześnie dwa przedmioty w obu rączkach. Drobne rzeczy chwyta nadal całą dłonią, ale można już zauważyć próby przeciwstawiania kciuka pozostałym palcom ( tzw. chwyt nożycowy). Trzymaną zabawkę potrafi precyzyjnie obracać i manipulować nią. Kiedy zabawka mu wypadnie podąża za nią wzrokiem, szuka jej a wcześniej brało nową. Może reagować na własne imię. Bardzo dużo gaworzy. Próbuje nawet powtarzać po dorosłych proste sylaby. Lubi zabawy przy lustrze, wesoło reaguje na swoje odbicie. Nadal zabawa w ” a ku-ku” przysparza dziecku wiele radości. Mową ciała zaczyna manifestować swoje zdanie np. odpycha się jeśli nie chce się przytulać, wyciąga rączki kiedy chce być wzięte na rączki. Pojawiają się pierwsze ząbki. Dobrze jeżeli będziemy podawać dziecku coś do gryzienia, chrupki kukurydziane, biszkopty, chleb. Dziecko uczy się gryźć i żuć. No i pomaga to na bolące dziąsła.

Ósmy miesiąc

Maluszek jest bardzo sprawny. Potrafi obrócić się wokół własnej osi, wyciąga całe ciałko w kierunku czegoś interesującego. Wiele dzieci potrafi już samodzielnie siedzieć, jednak na ogół nie są w stanie utrzymać prostych pleców. Kiedy traci równowagę w pozycji siedzącej, szybko podpiera się ręką. Leżąc na brzuchu wypina pupę i prostuje nogi, są to pierwsze próby przemieszczania się. Nadal ulubionym ćwiczeniem jest “sprężynowanie”, ale próbuje również stać na kolanach mamy. Jeżeli chodzi o rozwój dłoni to można zauważyć, że maluch jest coraz sprawniejszy. Potrafi obracać, manipulować przedmiotem, nadal dominuje chwyt nożycowy (przeciwstawia kciuk, jednak w tej samej płaszczyźnie co reszta paluszków). Nie potrafi jeszcze chwytać zabawki samymi opuszkami palców. Mały przedmiot, np. rodzynek może podnieść i schować w zaciśniętej dłoni. Dziecko może się już dłużej koncentrować i skupiać uwagę na tym co dzieje się dookoła niego. Interesuje się tym, co robią dorośli i jakich przedmiotów do tego używają. Jest nieufne w stosunku do osób mu obcych. Podczas czuwania stale coś gaworzy, wyraża zdziwienie, zachwyt, dumę, strach czy radość. Nadal komunikuje się za pomocą gestów. Można je nauczyć klaskania w dłonie i machaniem ręką na “pa-pa”.

Pod koniec ósmego miesiąca może cię zaniepokoić:

  1. Nieumiejętność przewracania się z brzuszka na plecy i odwrotnie.
  2. Nie dotyka dłońmi stóp ani kolan.
  3. Nie sprężynuje na nogach.
  4. Nie potrafi przełożyć zabawki z ręki do ręki.

Dziewiąty miesiąc

Niemowlę waży już o ok. 6-7 kg więcej niż przy urodzeniu. Pełza oparte na przedramionach a wiele dzieci już raczkuje. Samodzielnie siada z leżenia na boku lub podczas raczkowania. Samo siedzi przynajmniej minutę, ma plecki wyprostowane a nóżki zgięte i rozrzucone z boku. Niektóre maluszki próbują same wstawać przy łóżeczku czy jakimś regale. Zauważamy również zmiany w rozwoju dłoni. Dziecko potrafi już ustawić kciuk naprzeciw pozostałym palcom dłoni, dzięki temu chwyta drobne przedmioty (chwyt pęsetowy). Podczas posiłku chce samo manipulować łyżką i samo trzymać kubek. Dużo się bawi. Celowo i wielokrotnie upuszcza przedmioty, wyjmuje mniejsze przedmioty z większych, może już naśladować zabawy “paluszkowe” np. “idzie rak nieborak”. Wykonuje proste polecenia, “daj”, “zrób pa-pa”, “chodź tu”. Niektóre niemowlęta mogą już pokazać kotka na obrazku. Maluszek zaczyna mówić świadomie, powtarza dwa razy tę samą sylabę np. ma-ma. Wcześnie powtarzało ją wielokrotnie. Zaczyna więc robić przerwy i dzielić mowę na wyrazy. Pojawiły się pierwsze ząbki. Dziecko powinno uczyć się gryzienia. Dlatego miksowanie zupek należy zastąpić siekaniem na drobne kawałki.

Dziesiąty miesiąc

Maluszek samodzielnie siada i bez trudu utrzymuje tę pozycję przez dłuższy czas. Kiedy oparte jest na kolanach i dłoniach lubi kołysać się w przód i tył. Jest bardzo sprawne, raczkuje albo w inny sposób przemieszcza się po pokoju. Nie należy ograniczać raczkowania, ponieważ korzystnie ono wpływa na nogi, brzuch, klatkę piersiową, biodra a także na rozwój percepcji. Dlatego też trzeba jak najrzadziej korzystać z kojców, aby dziecko miało swobodę w poruszaniu się. Należy pamiętać o zapewnieniu bezpieczeństwa dziecku w naszym domu. Pamiętajmy o małych przedmiotach, różnego rodzaju półkach, szafkach, które mogę przewrócić się na maluszka no i o kwiatach trujących. Maluszek próbuje samodzielnie stać, przenosi wtedy ciężar z jednej stopy na drugą. Ćwiczy równowagę, przygotowuje się w ten sposób do chodzenia. Zauważamy dalszy postęp we współpracy rąk, małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej rączce. Nadal uczy się koordynacji palców dłoni. Interesuje się małymi przedmiotami, dlatego ważne jest aby zawsze być przy dziecku. Mały przedmiot jest brany do buzi i dziecko może się nim zadławić. Nasze dziecko zaczyna rozumieć mowę, kojarzy przedmioty, osoby i czynności z ich nazwą. Naśladuje dźwięki, gesty, miny i różne czynności. Zakończony jest okres “echolalii” czyli bezsensownego naśladowania sylab. Jeżeli twoje dziecko pod koniec dziesiątego miesiąca nie wymawia jeszcze żadnych sylab, powinnaś zasięgnąć porady pediatry.

Jedenasty miesiąc

Twoje dziecko może już samodzielnie i dowolnie długo siedzieć. Częściej jednak woli przemieszczać się do rzeczy, które go interesują. Podczas raczkowania swobodnie koordynuje ruchy rąk i nóg. Samodzielnie wstaje i jakiś czas trzyma się mebli, może nawet na krótko puścić się. Kiedy trzyma się mebli, chodzi bokiem a kiedy trzymamy je za rączki chodzi do przodu. Dłoń maluszka jest już w pełni sprawna, precyzyjnie chwyta drobne przedmioty kciukiem i palcem wskazującym. Dużo radości przynoszą mu zabawy, które właśnie ćwiczą jego dłoń i paluszki. Lubi bawić się sorterami, wkładać i wykładać małe zabawki do większego pudełka, uciekać na czworaka, kiedy go gonimy, lubi turlać piłkę. Maluszek potrafi skupić dłuższą uwagę na danym przedmiocie. Niektóre umieją nawet pokazać, gdzie lala ma oczko, naśladować szczekanie psa czy miauczenie kotka. Dużo obserwuje dorosłych i próbuje ich naśladować. Coraz więcej rozumie, ale na ogół szybko zapomina i nie stosuje się do poleceń (np. kiedy mówimy “nie”). Dziecko powinno już samodzielnie zjeść biszkopta, jabłko pokrojone w ćwiartkę, można też przyuczać je do picia z kubka.

Dwunasty miesiąc

Roczne dziecko zwieksza swoją wagę mniej więcej trzykrotnie od momentu narodzin. Długość ciała jest większa o ok. 50% od porodu. Dzieci w tym okresie mają zwyle po 6 zębów. Podejmuje pierwsze próby chodzenia, ładnie może się poruszać trzymane tylko za jedną rączkę. Niewiele dzieciaków w tym wieku samodzielnie chodzi. Nadal jednak dominuje raczkowanie lub inna forma przemieszczania się. Maluszek posługuje się kilkoma prostymi wyrazami, rozumiejąc ich niezmienny sens. Rozumie proste polecenia, ale nie zawsze je w pełni wykona. Zaczyna zauważać inne dzieci i okazuje im zainteresowanie, jednak nadal podstawą jest bliskość mamy. Bez problemu rozpoznaje wszystkich domowników. W różny sposó okazuje potrzebę bliskości, przede wszystkim wyciągając rączki i przytulając się do najbliższych. Lubi skupiać na sobię uwagę dorosłych, lubi również być chwalone. Roczny maluszek bywa przekorny, często chce być samodzielny do tego stopnia, że nie pozwala się ubierać ani karmić przez mamę.

Pod koniec pierwszego roku życia może cię zaniepokoić:

  1. Nie potrafi uczynić ani jednego kroku do przodu z pomocą innej osoby.
  2. Nieumiejętność chwytu pęsetkowego, tzn. 0kciukiem i palcem wskazującym.
  3. Nie odróżnia bliskich mu osób od obcych.
  4. Nie interesują go przedmioty małe.

Fot. str główna: lab2112

Sylwia Łach, 8 marca 2008

Kategorie: Abc |

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to zachęcamy do subskrypcji naszego biuletynu. Po zapisaniu się jako bonus dostaniesz w prezencie krótki, darmowy poradnik pt. "8 sposobów na więcej czasu dla dzieci"

Imie:
Email:
Przepisz kod:

Podobne artykuły



8 komentarzy

  1. Opieka nad maluszka i wszystko co nią związane - Strona 641 - Forum BabyBoom napisał(a):

    […] Dla oceny wzrostu dzieci od lat 3 należy posługiwać się wzorem: wzrost w cm=liczba lat·5+80. Rozwój dziecka do 12 miesiąca - Dzieci i rodzice. Praktyczne wychowanie […]

  2. Mamuski z czerwca 2009 - Strona 1832 - Ci napisał(a):

    […] to jest bardzo fajne i wg tego z Kuba wszystko ok :):):) Rozw

  3. majowa mama milena napisał(a):

    moj synek zaczal raczkowac i wstawac przy meblech majac nie cale pol roku teraz ma 7 miesiecy chodzi przy meblech sam siedzi i potrafi z pozycji stojacej zejsc do pozycji siedzacej …:) ciesze sie ze jest taki silny i samodzilny :)

  4. Nel napisał(a):

    Mój synek mając dwa dni, sam odwracał się na boki :) Robi to do tej pory, kiedy jest mu wyraźnie niewygodnie :)

  5. ulka napisał(a):

    mój synek jest słodki i robi to samo co pisze na guże.Moja córka starsza Nikola (8L.)i czyta co pisze i robi bratu to samo i robi to samo jeste zachwycona

  6. mama monika83 napisał(a):

    moj synus filipek skonczyl niedawno 7 miesiecy,jest silnym chlopcem,probuje siadac i podskakiwac ,ale nie uwierze w to ze dziecko w tym wieku potrafi samodzielnie chodzic przy meblach,,,,pozdrawiam wszystkie mamy

  7. Sierpień 2010 napisał(a):

    […] sa dziwni, glownie straszyc potrafia :/ tu link, to samo wlasciwie mam w notatkach z rozwojowki: http://www.dzieciaki.net.pl/abc/rozw…iesiaca-zycia/ Lilijanna, u nas w wanience masakra, co prawda bez stania, ale pokazalismy Sarze, ze mozna lezec w […]

  8. Patrycja napisał(a):

    Moja Amelka juz w pierwszym tygodniu ulozona na brzuszku potrafila uniesc na chwilke glowe i przekrecic ja na druga strone, podczas noszenia probowala sama trzymac glowke sztywno. Teraz ma 5 tygodni i juz swobodnie unosi glowe, lezac na brzuszku podpiera sie na raczkach i z glowa uniesiona potrafi wytrzymac naprawde dlugo (ok 1 min). Pierwsze lzy pojawily sie juz w 4 tygodniu, wydaje tez juz dzwieki typu A, G. W tym tygodniu zaczela sie tez swiadomie usmiechac

Zapraszamy do komentowania

Uwaga: Komentarze są moderowane, dlatego mogą pojawiać się z opóźnieniem.